Båten Alba med Robin och Camilla

Bonjour,Nu är vi i Frankrike.
Vi seglade i natten. Det var mycket båt ute och mycket att tänka på utanför Nedeländska kusten. Många lastskepp som ligger vid inlopp till olika städer i väntan för att komma in och lasta av. Så massor med vindkraftverk att inte åka för nära.
Vi gör som vanligt att Robin sover först. Det gungar på bra och vi har medvind. Vi kämpar på för att slippa gippa mitt i natten. Dvs att seglen ska till ena sidan från den andra.  Det kontra alla fartyg gör att denna natt är mer spännande än vad vi är vana med.

Vi är vana via att kanal 16 är en uppropningskana på vhf radion.  Men här utanför Belgien vill man att vi ska vara på kanalen för lastfartygen. Det blev vi snart varse om när en sk Pilotbåt kom upp och lyste med skarp lampa på Robin när han körde. Han ropade upp dem på radion och frågade va de ville. Svaret var ungefär som följande: Godmorrgon Sir, de försöker nå dig via kanal 65. Du är inne på ett arbetsområde, och där ska du inte vara.
Robin hade sett en bra lucka mellan parkerade lastfartyg så han tänkte att han skulle smita emellan lite diskret och fort.
Men de va inte ovänliga på nått vis, vi svarade att vi ska åka så fort vi kan ut från området.

Det gungade på rätt bra på morgonen/ förmiddagen. Men solen är framme och allt blir lättare då. Går fort i och bra uppe i och över 9 knop. Det är kul.
Så kan det inte väl inte bli bättre när vi åker där mitt emellan Dover-Calais och färjor som åker fram och tillbaka. Man kan se Calais hamn och Dovers vita klippor i morgon sol.  Ja visst hörni det vart en liten sångstund med låten från Style. =)

Runt lunch närmade vi oss Bourlogne Sur Mer. Då blir det dags att starta motorn och som stöd har vi segel uppe. Då hängs även konan upp som markerar just att vi kör motor samtidigt som vi seglar.
Så kommer vi till inloppet till Boluogne Sur Mer.

En trevlig hamn mitt i stan. Här lägger vi vid en sk fingerponton. Det är skönt för då kan man alltid kliva av på sidan på båten. Då vi har vår jolle i fören så förenklar det av och påstigning med att kunna kliva av på sidan.Det märks att vi är och åker i tidvatten. Äntligen fick vi bilder på det.

När det är som lägst ser det ut som från filmerna om Captain Jack Sparrow.

Här var 4 båtar från Sverige samtidigt. Vi morsade lite på varandra. Alltid trevligt att mötas, och vi är alla övertygade att vi snart ses i nårgån annan hamn. Spännade att följa hur det går. Vi kommer åka eskader med viking explorer. Vi har en chat grupp med de 24 båtar som kommer att ses på gran Canaria Las Palmas. I vår grupp skriver våra nederländaska kompisar Dorrit och Harry att de är på väg in till samma hamn som oss. Ett trevligt möte för oss, att äntligen få bekanta oss med några från vår eskader grupp.
Vi ger varandra tips och ideer. Vi kollar av hur vi löser allt hemma med jobb och bostäder och livet i allmänhet. Så trevligt att ses. Vi ska inte riktigt göra samma rutt ner till Las palmas så vi önskar varandra god resa och ser fram emot att snart ses igen.

Så får vi ett glädjande samtal, Robins mamma och Styvfar är i krokarna. Så himla mysigt att träffas en stund, ut och käka och promenera runt stan tillsammans.
Musslor i olika former, så gott.

Dagen därpå tog vi oss en långpromenad. Det försöker vi göra varje dag när vi är vid land. Denna gången gick vi till "old town" som omges av en fästning med en gångstråk runt. Här är det väldigt mysigt och trevligt om man ska jämföra med stan som inte är så trevlig.
Ja helt ok stad men här vill man inte ligga förläge på nått vis.
Vi tog på oss seglarställ och åkte vidare till Dieppe.
Milla har problem med sjösjuka. Men blir inte jättesjuk. Dock är det illamående och bara jobbigt när vågorna gungar åt sidan. Men brukar lösa sig med lite vila och ljudbok..

Plottern och vår resa har närmat sig 1000 nm/sjömil. Så det blev spännande hur räknesiffran i plottern ska se ut när det slå om. Försvinner komma tecknet eller blir siffrorna mindre?

Här är det motvind hela vägen så det är bara att åka för motor. Efter ca 8 timmar är vi framme. Här är det en helt annan hamn med mysiga restauranger runt hamnen. Ser mer trevlig ut.
Vi går upp på stan, visade sig att det var marknad.
Här är det också så lyxigt med ost-, slakt-, fisk-,grönsakbutik. Man njuter av att bara gå in i butikerna.
Vi tog en långpromenad till en "vanlig" butik. Det finns Lidl eller Adler, De ligger en bit bort men då får vi en långpromenad.

Fick ta skydd pga regnet i kyrkan. Lite läskig kyrka i gothisk stil. Men vilket stenarbete?! Häftigt

Efter shoppingen bär det av hem igen. Många långa backar upp och sen ner.
Så avslutar vi dagens shopping och promenad  med mat och vin.
Vi blir kvar här någon dag till för att sedan fara iväg på böljan blå .Med det tackar vi för alla som gillar och läser vår blogg. Så roligt att Ni uppskattar den lika mycket som vi gör.
Med det säger vi Sea ya!