Båten Alba med Robin och Camilla

Cascais och Lissabon i härlig värme.
Cascais... Här har många en lägenhet och njuter av värmen. Kanske inte helt i vår prisklass, och det kan man märka av bland turister och långtidsboende i området. Här finns dyra butiker med märkes kläder eller varför inte gå och beställa din porsche eller en stor motorbåt vid märke Azimut. Vi ligger på svaj av den anledingen att hamnen är dyr, 700 sek vill de ha för en natt. men på svaj funkar finfint. Vattenet är trevligt och vi har ju jollen att åka i till och från staden.
Klart det finns andra restauranger och butiker med, där vi kan känna oss nöjda med priset.

På morgonen när vi vaknar är det simtävlingar runt båtarna som ligger på svaj. Flera simlopp håller på hela dagen. Det är vamt i luften ca 25 grader.
Ena funktionären passa på att sola och bada. Han sa hålla koll på att ingen smiter runt bojen. Men vi såg en och annan han missade.
Cascais är trevlig stad i övrigt. Rent och snyggt med stränder, restauranger och mycket konst. Vackra byggnader. Staden bygger nått otroligt mycket nya bostäder.
En 2:a på 48 km2 för 20 miljoner. Jo då kostar att bo här.

Vi solar och badar i saltvatten om dagarna. Det kommer bli upp över 30 grader så vi provar att sätta upp våran windscoop.

Blir ett bra genomdrag i båten så det blir svalt och skönt. Så tar vi även upp vårat soltak för att hitta skuggan ibland. När det är som varmast blir vårt däck varmt som tusan. Man blir som en ballerina när man trippar över däck för att lägga sig och sola.

Så är vår goa familj på Happy snapper här. Det ska in till Lissabon med tåg och vi hänger med. Philip och Robin ska stanna några stationer innan för att gå till en bra båtbutik. Det ska inhandlas lite grejer. Så Milla, Emma och barnen åker in till Lissabon. Här är det varmt ca 30 grader.
Vi går runt och kollar runt staden. Robin och Philip sluter sedan upp.
En delikatess som ska provas är Torskkaka med öl till. Ölglasen är häftiga och torskkakan ser godare ut på bild än vad den var. Torskkaka är typ som en chili cheese utan chili och med torskpastej i.
Men Lissabon bjuder på otroligt fina byggnader, statyer och konst på gatan.
Mysiga gränder men är nog lite förmycket storstad för oss. Men är man i närheten ska man absolut ta en tur dit.
Så ska vi knalla upp till en fästning. Där ska finnas bra utsikt. Det va rätt dyrt att gå in så vi kika lite utanför och passade på att käka middag. Så härligt att hänga med familjen Happy S.

När vi går runt så hör vi ljud från några fåglar och helt plötsligt befinner vi oss ibland massor med påfågrar som strosar runt på gatorna och sitter i träden.
Så var det bara att bege sig ner igen för att ta oss till tåget och åka tillbaka hem till båten.

På kvällen när man ska hem och kommer ner till jollebryggan. Så sitter det fullt med små små krabbor på stenarna. Märkte den då de gav ifrån sig nått litet ljud.
 Så kommer månen fram och lyser över himmelen.

Mat butiken här är jättestor. Med eget bageri, sushi fisk och skaldjursdisk, köttdiskar mm mm. Vi tar en koll vad som finns. Det börjar närma sig storhandling så rekar lite.
Vi köper med lite sushi, öl och en cider och tar och sätter oss på en take away lunch with a view.

Ja men så hade Robin kontakt med båtaffären i Belem. Det var bara att ta tåget igen dit. Vi vill ha genomföring till sladdar. Det ska dras kabel genom båten till en antenn. Så en bra genomföring är beställd. Men då fick vi se vackra Belem också. Bra utflyktsmål.
Sen vart det lite jobb i båten. Alltså allt ska upp och ur för att komma åt att dra en kabel. Tar sin tid men blir fint när det är klart.
Vi får lite påväxt på botten. Vi har köpt en rycktborste på Granngården så vi kan skrubba, och med en sugplopp kan Robin sätta fast på skrovet och skrubba. Det är 24 grader i vattnet och över 30 i solen.

Vi bestämmer oss för att ta en natt i hamnen 700 sek kostar det för en natt. Men vi behöver tanka vatten, tvätta båten och ha närheten till båten för vi ska storhandla. Kan man passa på att ta en dusch också. Det närmar sig nästa stora överfart till Madeira. Det beräknas ta ca 5 dygn. Så inventering av vad vi har och passa på att fylla upp förråden.

Här ligger srota båtar från hela världen även en svensk stridsbåt 90 som granne.

Här kan man köpa is. Allt för en bra lyx i vardagen. Vi nöjer oss med att dricka kylskåpskallt eller ljummet.
Så iväg och storhandla. Vi går upp och tar en taxi tillbaka. Här erbjuder inte butiken att köra ner varorna. Men för 130 sek så kommer vi nästan fram till båten.
Bor nog en heldel svenskar här då de både har Abbas sill och Wasa knäckebröd i butiken.Så 10 paket knäckebröd vart inhandlat. Sill har vi sedna innan.

Vi passa på att köpa mellanstora räkor att avnjuta till lunch.

Ja hörrni!!! Här är vi nu och planen är att njuta några dagar till för att sedan åka till Madeira när vindarna vill oss väl.
Vi kommer med nyheter när vi är framme i Porto Santo Madeira. Men kommer säkert ett Facebook inlägg under färden.
med det säger vi....... Sea Ya!!!!!!