Båten Alba med Robin och Camilla

Sverige mottagande och Göta kanal

Vi närmar oss Sverige och möter vackra Vinga fyr när vi närmar oss land.  (null)

(null)
Västkusten levererar vackert väder och fina kobbar och skär. Vi tänker att vi ska lägga oss vid nån ö, sk naturhamn. Men när vi närmar oss ser vi och blir kontaktade av Liana med besättningen Kia och Bejja.
Ni som följt oss vet att vi träffat dem förr. Dels när vi åkte ner längst Europas kust. Samt att de va besättning på Kerpa som var med i Viking Explorer.

Ett varmt välkomnande på ön Knippla.
(null)

Så kärt återseende och kul att ses. Ön är supermysig idyllisk.  (null)

Vidare har vi tänkt att åka för att träffa en annan Viking Explorers deltagare. Manamis besättning har en kollonilott utanför Göteborg.

Så trevligt att bli mött med deras lilla båt med Viking Explorers flagga i topp. Och påvägen in stod vänner och spela Go West låten som de även tog emot oss med på Grenada.
(null)

Så fint ställe och så mysigt. Vi gick runt bland kolonilotterna och beundrade deras vackra ställe. Flaggorna va i topp när vi kom.

Det var en liten trevlig hamn där vi fick låna en plats för natten. Smala passager in.  (null)

Vi åt god mat och bastade. Så skönt och trevligt. Saknade vänner.

Vi tar oss vidare till Göteborg med sina broar.

Vi åker under broarna och vidare in i Göta älv.  (null)

(null)
Kanalen är mest stor och motströms.
Man åker längst Göteborgs baksida.
Vi kommer fram till Trollhättan. Där lägger vi oss nedanför slussarna. Jättemysigt vid gamla slussarnas början.  (null)

Vi passa på att gå längst gamla kanalen. Synd att gamla slussarna bara förfaller. Men vi kunde se hur härligt och fränt det skulle varit att slussa här förr.  (null)

Så är det dags att slussa de nyare slussarna. De är stora och får plats med lastfartyg. De är lugnt i slussen men så klart regn.  (null)

(null)

Mitt i möter vi båtar som är på väg ner. Då får man pyssla sig ut och in i nästa sluss.

Vi väljer att stanna direkt när vi kommer upp. Här ligger man gratis och får plats ca 10 båtar.

Vi stannar några nätter då det ska blåsa mycket, så har vi inte bråttom. Vi besöker museumet om slussarna. Milla hon träffa killar hon.  (null)

Så åker vi vidare förbi Vänersborg och ut i Vänern. Fint väder har vi och kan segla  (null)

Vi stannar på en liten udde för en natt. Vänern tar sin tid att åka över. Vi far till Mariestad. Där ska kompisar sluta upp.
De har en jättetrevlig Food court där det serverades langos bland annat.  (null)

(null)
Så fanns det möjlighet till lite shopping.
Vännerna mönstrar på och det ska bli fint väder. Därför vill vi inte ligga i stan så Robin och Mattias tar båten medans Milla och Johanna tar bilen.
Vi har börjat flagga lite extra för att visa på att vi är på väg hem. Flera stannar till då de känner igen Viking Explorers och vill veta hur vår resa varit.

Väl framme i Sjötorp Göta kanals början i Vänern får vi slussa upp första slussen.
Vi sitter och njuter av vänner. Det är varmt och skönt. Vi fixar så vi har el och käkar lite gott.  (null)

(null)

Lite jobb fick göras. Ta ner seglet för att smörja upp swirveln som rullar ut seglet har varit lite trögt så det va behövligt.

Så vi går ner till stranden för ett dopp.  (null)

Vi hittar att man kan hyra bastu. Perfekt det gör vi till dagen där på.
Härligt att gå ut och slänga sig i sjön för att gå in i värmen igen.  (null)

Det va så mysigt att hänga några dagar.

Men så är det dags för oss att slussa på. Vi åker i konvoj. Denna sträckan har 21 slussar och ett gäng broar. En sluss är gjord så 20 har vi att göra.

Vi åker i förbokas konvoj. Första dagen gör man 18 slussar och kommer till Töreboda.

Så vackert i kanalen.
Vi sover en natt sen vidare med broar och kanal.
Finaste sträckan är in mot Forsvik.

Vi ska göra lite lunch. Efter all denna tid ombord så borde man veta bättre. Men gulaschsoppan står på spisen. Vi har segel uppe och vinden suger till. Hela grytan med soppa landade bakom spisen.
(null)

Lagom trevligt och roligt att städa upp.

När vi kom till Forsvik möts vi upp av våra vänner Uffe och Anette. Vi slänger upp deras cyklar på båten så får de slussa ner med oss.
På kajen står Jacke en familje vän till Millan. Kärt återseende med de alla.
Och med kärt återseende glöms det att ta bilder. Men vi besökte Anettes och Uffes husbil. För ett litet samkväm. För att sedan bli inbjuden till middag hos Ja le och Maj i Jackes båt.  (null)
Så mätta efter en fantastisk middag med köttfärslimpa med svamp och bacon. Efterrätt var paj och vaniljsås  (null)
(null)
Vi är så tacksamma för trevlig kväll med dessa nära och kära.

Idag söndag fick vi även besök. Kameran är inte med vilket är slarvigt. Millas ungdomsvän Maria som hon inte träffat på väldigt länge kom förbi med hennes man Anders.
Ett så kärt återseende med många minnen skratt. Så roligt att ses igen.

Nu susar vi upp bland öarna i norra Vättern och börjar med att gå upp till omboöar. Finns många fina små ställen att lägga intill.
Det ska bli fint väder och vi får se vad veckan ger oss.

Till helgen ska vi hem till hamnen. Men det kommer en blogg innan dess.
Med det säger vi sea ya!!!