Båten Alba med Robin och Camilla

Fest och firande av överfarten. Grenada levererar.
Port Luis är en exklusiv och fin marina. Här samlas vi Vikingexplorers 2024 för att hänga en vecka tillsammans och avsluta med fest.

Men innan veckan drar igång åker vi med Kerpas besättning upp i bergen regnsskogen och en chokladfabrik.

På chokladfabriken fick vi se allt från hur kakaobönan växer och hur man gör för att utvinna kakao och tillslut göra choklad. Delar av produktionen är samma som för 200 år sedan. Vi får hjälpa till.
Provsmakar bönan innan den rostas och behandlas inte tugga men suga på den. Smakar frukt.

Så fick vi smaka choclate tea. Gjord på mjölk kakao och krydda bla, Muskot som är en stor exportvara.

Så in i själva fabriken och så klart kom vi ut med några chokladkakor.

Otroligt trevligt och mysig dag.

Med Viking började vi med att åka till en hamn där man har möjlighet att lyfta sin båt för reparation lyfta för orkansäsongen. Det fanns även möjlighet att shoppa loss på marin butiken.
Nya stolar och ett positionsljus blev inhandlat.

På vägen hem hoppade vi av tidigare och gick in på ett shoppingcenter. Milla ska även till tandläkaren med sin onda tand och den ligger i närheten av centret.
på centret letas det röda byxor, nått som man "ska ha" om man korsat Atlanten.
Här på bild Mattias Kapten på Manami.
Tandläkarbesöket gick finfint för Milla. Ny penicillin utskrivet om hon får problem igen.
Så ska vi hem till hamnen. Här åker man lokalbuss. Går man längst vägen tutar de och frågan om man ska med. kostnad 10kr för vuxen. I bilen spelas musik likt Epa traktorerna hemma. För att stanna får man skå handen i taket.
Galen men rolig resa. Milla hamna längst in längst bak. Så alla fick gå ut som va ivägen.
VI har marknad på hamnområdet. Lokala leverantörer bjuder på smakprov på frukt mat och rom.

Onsdagen firade Grenada Independensday. 50 år som eget land. Det firades stort. Vi fick frågan från Caroline och Sven på båten Kwilena om vi ska följa med på tur.
Självklart ville vi det. Så in i bilen och susade upp i bergen igen. Vi ska se ett vattenfall. Vi började med vandring i regnskogen

Så kom vi fram tillslut. Helt ensamma, fyra vänner och vattenfallet.
Klart vi badade så härligt och nästan magiskt.
Fin skulptur balanserad och fin. Kanske inte va så när vi åkte där ifrån....

Vidare på resan åker vi till Mont Qua Qua nationalpark.
Vi vill se bältdjur men får veta att de sover på dagtid. Men några apor kom kilandes över taken.

Vi tar oss vidare på resan och åker förbi en gammal nedlagd flygplats, nått sevärt vetvi inte men men står några plan kvar och banan används till dragracing.
men nu börjar vi bli hungriga. Längst vägaren står folk och lagar man till försäljning. Vi stannar till vid majskolvs stoppet. Bredvid fanns en kiosk där vi köpte dryck.

Caroline hade förberett denna resa kalas bra. så nästa stopp blev att gå till utsiktsplatsen Welcomestone. Att det först va en uppförsbacke med jättelutning. Det visst varken hon eller vi. Väl uppe var det klart värt det!
När man käpat på så bra så får man stanna för god dryck.
Så en liten pub på vägen
Som Ni ser har Caroline och Sven färgglada kläder i rött, gul och grön. Det är för att det är festdag och det är grenadas färget. Överallt pyntar och målas det med dessa färger.
Det stora firandet är på stadion. Vi stannar till och kollar.
Pampigt som tusan.
På bryggan mötte vi Lasse på båten Sandvita. Han arrangerar paying crew resor till, i och från Karibien. Han har gjort detta i 32 år. Så snäll och delar med tips och trix samt telefonnummer om vi behöver ha kontakt.

Torsdagen har vi beach häng. På Cinnamonbeach. Här solar vi och badar med alla vikingar.
Vägen hem tar vi strand promenaden. Vi stannar till på Umbrella restaurant med familjen på Manami och Kwilena. Bra mat och goda drinkar.
När vi skulle gå fick vi sätta oss och vänta på Mattias då han skulle göra sig fin i håret. Trevlig liten bar med en suverän bartender. Choklad drink med kakaorom.
Det låter nått. Levande musik och dansande människor. Det blev ett självklart stopp.
De blivande 50 åringarna på bild.
Otroligt trevlig och rolig dag och kväll. '

Så kommer dagen vi väntat på avslutnings Cermoni. Vi blir bussade till en trevlig restaurang. Det serverades rumpunch spelades musik och häölls tal. Festen var så himla rolig. Ni vet att komma på en fest där alla vill vara. Ingen känner sig dit släpad eller behöver åka hem. Så kul!
Festen slutade 21.00 då gick bussen hem.
Så var det ju det där med bussarna. Vi önskar ABBA och Europ och alla sjunger med hela vägen till Marinan. Där fortsatte festen till småtimmarna.
  (null)

Vi vill tacka våra vänner i Viking Explorers 2024. För allt ni gett och delat med er. För alla roliga skratt och lärdommar. Vi är stolta att få vara med Er och göra denna resa. Stort tack Ses bland öarna i Karibien.

Nu fortsätter vi att segla uppåt bland öarna.
Med det säger vi Sea YA!

#1 - Yvonne Patriksson

Härligt att höra att seglatsen över har gått bra. Hörde er på Radio Örebro.
Fortsätta att njuta av ert stora äventyr// kramar från Yvonne och Conny.