Båten Alba med Robin och Camilla

Vulkan och härliga människor på St Vincent
Det känns ändå sådär när man närmar sig St vincent och det riktigt öser ner Karibiskt regn. Men vi vet att det pågår en kortis sen är solen framme. I ärlighetens namn så är det rätt skönt med regn.
Regnet spolar rent båten från saltvattnet som blir lite klibbigt på båten.
Vi åker till Keartons bay. Redan när vi närmar oss kommer sk. boatboys som vill hjälpa oss på plats förutsatt att de får pengar, öl, mm.

Här lägger vi intill lite annorlunda mot hemma. VI lägger i ankare eller förtöjer med boj. Sen tar man en tamp från aktern som sen förtöjs i ett träd på land.
När vi kommer visar det säg att skolan är stängd på hela ön för att några diplomater besöker ön. Så många är på stranden denna dag. Och de är nyfikna på oss. En och en kommer utsimmandes och plötsligt så är de ett helt gäng unga.
Kwilena låter de få låna deras stand up paddlingboard (SUP). Men helst vill de ha lite godis eller coca cola, vilket vi inte har. Vi fick börja sätta gränser när de klättrade upp på Kwilenas båt och besättningen var hemma hos oss.
Här finns det restaurang mm men måste förbokas. Det är så på dessa små ställen när man kanske får 1-3 båtar som kommer. Besättningen från Kwilena och vi tar en promenad till en annan bukt. Wallilabou där Disney byggde upp en "stad" för inspelningen av Pirates of the Carabbean.
Allt är uppbyggt i lättbetong, och målat. Tydligen har det varit mycket mer men stormar och tjuvar har tyvärr ställt till det.
Kul att se.
Vi gick tillbaka och precis framför hamnen var det en restaurang som en kvinna från Tyskland drivit i 20 år med sin man. Fantastisk trädgård och vy. Vi stanna till för en öl innan vi SUPades hem igen.
Vi byter bukt och åker till chateubelair. Här är det nära till den aktiva vulkanen som finns på St vincent. Robin och Sven tar en tur upp för den 1220 hög.Sista utbrottet var 2021.
Hyr en guide som ska följa med upp. Han orkade dock inte hela vägen då han har problem med magen. Han får stanna och vila sig så tar vi och bestiger denna vulkan själva.

Vyerna är fantastisk man kan se var lavan haft sin framfart.
'
Det är brant men bra att ta sig fram. For tidigt så det inte ska vara så varmt.
På toppen är det blåsigt. Där finner vi några som vi korsade Atlanten sammtidigt. Vi hade lite kontakt med dem via VHFen.
Vulkanen ryker när vi står  vid branten.
Fantastisk vandring. När vi kom ner var det varmt så det var bra att vi började tidigt. Benen känns av efter denna vandring i flera dagar.

Det är rulligt här på Chateaubelair så vi väljer att åka tllbaka lite till Cumberland bay.

Här förtöjer vi med aktern mot stranden igen.
Det är vi och Kwilena och Coolbardie vänner från Viking Explorer.
Vi tar en promenad och hittar en Sportbar mitt i ingenstand.
Pub meny och karaoke. Kan vi önska oss annat?
Milla och Bronwyn sjöng ABBA  Dancing Queen. Det är vi och lokalisarna! Bäst var rastamannen som sjöng Ding Ding Licka Licka dong.

Dagen efter tar vi bussen in till staden Kingstown. Väntan är lång bussarna är fulla. tar skydd för ett regnväder. Pratar med lokalbefolkningen, de fixar så vi kommer med på en buss.
Vi ska uträtta lite ärenden som att checka ut från landet mm. Som vanligt känns det som att ¨åka buss med livet som insatts. Höga toppar djupa dalar. I bussen finns det ca 12-15 riktiga sittplatser. förutom chauffören. vi var som mest 22 varav 2 var barn som satt i knä. Det går undan på vägarna i de pimpade bussarna.
Hög musik och av och på med folk efter vägen.
MIlla får hålla i sig då hon sitter på en pall i mitten utan ryggstöd.
Så kommer vi in till staden. Går runtlite och chekar ut. Käkar lunch på KFC.
När vi åker tillbaka får vi sitta fram.
Då kan man ta lite kort och hålla i sig.

Väl tillbaka så pågår fiske, som vi stanna och titta på. Tre båtar stort nät. De ska ha småfisk för att ha som bete.

VI verkligen njuter. Av färsk frukt från lokalisarnas trädgårdar som vi köpt. Smakar inte alls som hemma. Så vackra vyer.

Nu har vi en ö kvar Windward Island, Martinique. En fransk Ö. Nu ska vi bunkra på med mat dryck och snacks.

Med det tackar vi för nu och säger Sea ya!!!!
#1 - Anonym

Finner inga ord för den fantastiska resa ni upplever! Och vilka bilder! Segla lugnt och var rädda om er. ⛵️😍 Agneta o Jocke

#2 - allenheim.blogg.se

Wow vilken otroligt häftig resa och bilder!